طراحی نمای ساختمان دو طبقه

طراحی نمای بیرونی ساختمان دو طبقه

طراحی نمای ساختمان دو طبقه می بایست با رعایت انسجام و یکپارچگی در میان طبقات صورت بگیرد. در واقع طراحان می بایست با ایجاد یک نمای یکپارچه حس تعادل و توازن را در ارتفاع حفظ کرده و یک نمای منسجم خلق کنند. با ایجاد یک نمای با کیفیت می توان علاوه بر استحکام بخشی به ساختمان دو طبقه، ارزش مادی ساختمان را حتی در ساختمان های دو طبقه کلنگی بهبود داد. اگر به دنبال یک تیم حرفه ای برای طراحی نمای بیرونی ساختمان دو طبقه جنوبی یا شمالی خود با انواع مصالح همچون سنگ و یا شیشه هستید، همین حالا با مهندسان نوین قلم تماس بگیرید. مهندسان ما صبورانه پاسخگو تمامی سوالات شما خواهند بود.

طراحی نمای ساختمان دو طبقه
طراحی نمای ساختمان ۲ طبقه

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۱۰ دقیقه

ضوابط طراحی نمای ساختمان دو طبقه

معمولاً ساختمان های دو طبقه که با عنوان ساختمان های ویلایی دوبلکس نیز شناخته می شوند در موقعیت های جغرافیایی خاص و مناطق غیر شهری ساخته می شوند. بر همین اساس می توان انتظار داشت کارفرما این پروژه ها بودجه کافی برای ساخت یک نمای زیبا و شکیل داشته باشد.

می توان با این حساب یک نمای کاربری، زیبا و جذاب ایجاد کرد. اما طراحی نما یک فرآیند کاملاً تخصصی است و از چند پارامتر مهم تأثیر می پذیرد. رعایت این پارامترهای مهم می تواند به افزایش بهره وری نما کمک کند.

توجه به اقلیم منطقه و موقعیت جغرافیایی ساختمان

از جمله اصلی ترین ضوابط طراحی نمای ساختمان های دو طبقه، توجه به همجواری ها و همچنین اقلیم ساختمان است. بهتر است در انتخاب سبک و رنگ ساختمان از سبک حاکم بر محله پیروی کرد. همچنین با در نظر داشتن اقلیم منطقه در انتخاب متریال دقت بالایی به خرج داد. استفاده از مصالح پایدار و بومی کمک می کند تا هزینه طراحی نما کاهش یافته و عمر نمای ساختمان نیز افزایش یابد.

انتخاب صحیح سبک و رنگ

پیش از اینکه مراحل دیزاین نما استارت بخورد، طراحان نوین قلم با کارفرما در خصوص انتخاب بهترین سبک برای طراحی نمای ویلای ۲ طبقه مشورت می کنند. معمولاً به کارفرمایانی که علاقه زیادی به ساخت نماهای لاکچری و سلطنتی دارند، انتخاب نمای رومی و یا کلاسیک توصیه می شود.

اگرچه طراح و اجرای این نما بسیار هزینه بر است، اما قدرت آن در القای حس شکوه مثال زدنی است. به طور عکس به افرادی که به سبک های خلاقانه و خاص علاقه مندند، انتخاب طرح های مدرن و یا نئوکلاسیک پیشنهاد می شود. در این سبک از ساختمان، استفاده از تزئینات اضافه رایج نیست و  زیبایی در سادگی معنا می شود.

طراحی نمای منسجم و یکپارچه

در ساختمان های دو طبقه ایجاد انسجام میان طبقات از نظر ظاهری، بسیار اهمیت دارد. برای این کار لازم است تمام اجزای به کار رفته در نما را به شکل هماهنگ به کار برد تا بتوان یک هارمونی زیبا از فرم، متریال و رنگ ساخت. همچنین لازم است در به کارگیری اصل نظم در عناصر و ایجاد ریتم زیبا در آنان نیز دقت لازم را به عمل آورد.

پیوستگی میان اجزا و انسجام آن می بایست در تمام بخش های نما ظاهر شود. بنابراین بهتر است در ساختمان های ویلایی دو طبقه از تفکیک طبقات از طریق نما پرهیز شود. طراحان نوین قلم در حین طراحی نمای بیرونی ساختمان ۲ طبقه تلاش می کنند تا با استفاده صحیح از بازشوها، پیش آمدگی ها و همچنین بافت ساختمان، یک جلوه شیک و منحصر بفرد به آن بدهند.

نورپردازی حرفه ای در نما

شاید نورپردازی نمای ساختمان در هنگام روز تاثیری در جلوه بیرونی آن نداشته باشد. اما تمام زیبایی ساختمان در هنگام شب در گرو نحوه نورپردازی آن است. می توان با استفاده از تکنیک های مختلف نورپردازی، یک نمای ساده را به یک پوسته خلاق و جذاب تبدیل کرد. استفاده از نور در نمای ساختمان دو طبقه کلاسیک اهمیت بیشتری دارد. با نورهای خاص و چشم نواز می توان حس شکوه در نمای کلاسیک را تقویت نمود.

عکس نمای ساختمان دو طبقه

در زیر تصاویری از طراحی نماهای آپارتمان ها و ویلاهای دو طبقه را می توانید مشاهده نمایید.

انتخاب مصالح برای نمای ساختمان دو طبقه

شهرداری و سایر ارگان های مربوطه، معمولاً در امر انتخاب سبک و یا نحوه تأمین زیبایی های ظاهری دخالتی نمی کنند. اما به انتخاب متریال نما حساسیت نشان می دهند. مطابق ضوابط شهرداری در نمای بیرونی خانه های دو طبقه، به جهت محدود بودن ارتفاع ساختمان، نمی توان از تنوع قابل توجهی از رنگ و یا متریال استفاده کرد.

همچنین استفاده بیش از حد از متریال فلز و شیشه جایز نیست. طراحان نوین قلم با در نظر داشتن این مسئله معمولاً از دو و یا سه متریال همخوان برای ساخت نمای مدرن و یا کلاسیک دو طبقه استفاده می کنند. همچنین در خلق نماهای مدرن که متریال شیشه و فلز به وفور استفاده می شود، حداکثر ۶۰ درصد از نما را به این متریال های مدرن تجهیز می سازند.

طراحی نمای ساختمان دو طبقه با سنگ

میتوان طراحی نمای بیرونی ساختمان دو طبقه را با سنگ بالاخص سنگ تراورتن انجام داد. این نوع از طرح نما سنگ ساختمان را می توان از دو جهت برش داد. نمای سنگی ساختمان همیشه نماد استحکام و زیبایی است. این مدل نما همواره انتخاب اول اکثر ساختمان سازان و نماکاران است.

طراحی نمای ساختمان دو طبقه با سنگ
طراحی نمای ساختمان دو طبقه با سنگ
نمای خانه دو طبقه با سنگ
طراحی نمای سنگ ساختمان دو طبقه

طراحی نمای ساختمان دو طبقه جنوبی

منظور از ساختمان جنوبی خانه‌ای است که ورودی آن از خیابان به داخل بنا باز می شود و حیاط خانه در پشت ساختمان واقع شده باشد. ساختمان جنوبی از سمت شمال و جنوب دارای نور مستقیم است. تعداد پارکینگ‌هایی که می‌توان در چنین خانه‌ای ایجاد کرد بیشتر از ساختمان شمالی است. همچنین پنجره‌های موجود در ساختمان دو طبقه جنوبی بزرگ‌تر است که نور بیشتری را جذب می‌کند. همه این موارد در طراحی نمای این نوع از ساختمان ها باید لحاظ شوند.

طراحی نمای ساختمان دو طبقه جنوبی
طراحی نمای ساختمان دو طبقه جنوبی

نتیجه گیری

طراحی نمای ساختمان دو طبقه به جهت تأثیر آن در جلوگیری از هدر رفت انرژی، جلوگیری از انتقال آلودگی های صوتی، ایجاد یک سازه مقاوم در برابر پدیده های طبیعی و همچنین تاثیر مستقیم آن بر روی قیمت و ارزش آن، اهمیت بسیار بالایی دارد. این کار می بایست مطابق اصول و ضوابط طراحی نما ساختمان های دو طبقه صورت گرفته و تناسب کافی با بودجه و روحیات کارفرما داشته باشد.
برای آشنایی با نحوه دیزاین نمای آپارتمان های یک طبقه بر روی لینک زیر کلیک کنید.

پاسخ به سوالات متداول

طراحی نمای ساختمان دو طبقه چه فایده ای دارد؟

با طراحی یک نمای شاخص و منحصر بفرد می توان ارزش مادی یک ساختمان دو طبقه و کلنگی را دو چندان نمود.

از چه اصولی در طراحی نمای آپارتمان دو طبقه استفاده می شود؟

اینکار با رعایت اصل نظم، انسجام، تعادل و توازن و همچنین با در نظر داشتن ضوابط شهرداری صورت می گیرد.

از چه متریالهایی در طراحی نمای ساختمان ۲ طبقه استفاده می شود؟

معمولاً متریال ها در تناسب با سبک ساختمان انتخاب شده و شامل انواع سنگ، بتن، سیمان، انواع فلزات، چوب و شیشه می شود.

نوین قلم

ایران
تلفن: ۰۹۰۵۱۲۷۸۰۹۶
رایانشانی: novinghalam.com@gmail.com
۷ روز هفته و ۲۴ ساعته باز می باشد
دکمه بازگشت به بالا